Rendkívül érdekes megfigyelni, hogy a divatnak milyen megnyilvánulásai vannak és milyen hatást tudnak gyakorolni az életünk egyéb részeire. Vegyünk egy egészen egyszerű terméket, példának okáért a borotvapenge. Egy igazán prózai, mindennapos tárgyról van szó, és nem is gondolnánk, mennyi érdekesség kapcsolódik hozzá.
A múltban az volt a férfiak esetében a divat, hogy úriemberek legyenek. Az úriember fogalma abban állt, hogy egyáltalán nem volt megengedve a borosta vagy szakáll viselése. Idősebb korban esetleg, de akkor sem mindig. A fiataloknak, illetve a középkorúaknak nem volt szokványos a borotválkozás nélküli megjelenés.
Minden napjuk azzal kezdődött, hogy elővették a borotvapenge éppen aktuális használatban lévő verzióját, valamint a többi eszközt.
Ehhez képest a mai kor divatja éppen a szakáll. Megdöbbentő, de a divat már csak ilyen, igyekszik meglepni a közönséget. Természetesen mindenki eldöntheti, mennyire óhajt alkalmazkodni az új hóbortokhoz, de egészen érdekes megfigyelni, hogy miféle térhódításnak indult ez a jelenség.
Aki a dolog gazdasági oldalával akar foglalkozni, az rögtön észreveszi, hogy ez a trend biztosan visszaveti majd a borotvapenge gyártókat vagy minimálisan átalakítja. Ugyanis azt mindenki tudja, hogyha valakinek szakálla van, azt is kell rendszeresen ápolni.
Lehet nem napi szintű lesz a művelet, de nem lehet csak úgy betenni az alsó polcra az eszközeinket. Visszatérve tehát a borotvapenge piaci kínálatához, ebben az esetben, ha a gyártók idomulni akarnak az igényekhez, muszáj lesz a szakáll ápolására alkalmas eszközöket is gyorsan kifejleszteni és piacra dobni.